Martin Heslop
Minna Tuovinen

Tanssi luo epätäydellisiä kopioita
sisäisen maailmamme ohikiitävistä
hetkistä ja rakenteista

Koreografit

Minna Tuovinen & Martin Heslop

Martin Heslop on kotoisin Middlesbroughsta Englannista ja Minna Tuovinen Kuopiosta. Molemmat ovat opiskelleet nykytanssin ja modernin tanssin huippujen johdolla legendaarisissa kouluissa Lontoossa ( Laban Centre) ja New Yorkissa (Martha Graham, Erick Hawkins ja Merce Cunningham). New Yorkissa Heslop tanssi Rondo American Dance Theatressa, jonka koreografeina olivat mm. Doug Verone ja Anna Sokolow. Tuovinen tanssi useissa eri ryhmissä ja koreografioi ja esitti omia teoksiaan. He ovat työskennelleet yhdessä vuodesta 1991 lähtien ja luoneet yli 50 teosta.

Tuovinen ja Heslop ovat myös arvostettuja ja kokeneita opettajia. Molemmat ovat toimineet tanssinlehtoreina Teatterikorkeakoulussa ja opettaneet lähes kaikissa Suomen tanssialan laitoksissa. Heidän kansainvälinen opetustyönsä on vienyt heitä mm. Berliinin yliopistoista Brasilian faveloihin. He ovat kehittäneet kolme opetusmenetelmää; Improtango, Improcamera ja Luova kehollinen kommunikaatio. Tämä taitava, energinen ja omaperäinen koreografi/tanssija/filmintekijä/kouluttajapariskunta on luonut uniikin lähestymistavan, joka on nähtävissä heidän taiteessaan että opetusmetodeissaan. He ovat kunnianhimoisesti ja peräänantamattomastai kulkeneet omaa tietään.

Tuovinen ja Heslop ovat työskennelleet videon ja multimedian parissa jo 90-luvulta lähtien. Heslop on toiminut myös valokuvaajana ja graafisena suunnittelijana ja on vastannut ryhmän visuaalisesta ilmeestä ja multimediamateriaalista. Vuodesta 2006 lähtien he ovat tehneet yhteistyötä argentiinalaisen ohjaajan Silvina Szperlingin kanssa. Kolmikko on toteuttanut kolme tanssidokumenttiprojektia Etelä-Amerikassa. He ovat myös yhdessä pitäneet useita Improcamera työpajoja Argentiinassa, Brasiliassa ja Kolumbiassa.

MovesOn

Vuonna 2009 Tuovinen ja Heslop aloittivat MovesOn projektin. Sen päämääränä on luoda pitkäaikaisia kumppanuuksia paikallisten tanssiryhmien ja -organisaatioiden kanssa edistämään sosiaalista ja taloudellista tasa-arvoa tanssin keinoin. He ovat toteuttaneet useita mittavia kulttuurikehitysyhteistyöprojekteja Argentiinassa ja Brasiliassa.

Sitten tuli tango

Vuonna 2002 Tuovinen ja Heslop alkoivat tutkia tangoa ja heille virisi ajatus nykytanssin ja tangon yhdistämisestä. He vierailivat Buenos Airesissa ensimmäisen kerran vuonna 2002, josta sitten tulikin yli kymmenen vuotta kestävä odysseia tangon maailmaan. Siitä lähtien he ovat säännöllisesti palanneet Buenos Airesiin ja myös asuneet ja työskennelleet siellä vuosina 2007-2009. Tango on vaikuttanut heidän työhönsä monella tavoin. Se on laajentanut ja rikastuttanut liikesanastoa, tuonut teoksiin tarinankerrollisia elementtejä ja syvempiä tunnesisältöjä. Emotionaalisesta improvisaatiosta on tullut merkittävä osa esitystä.

Tango for what?

Teoksissa kuten Tango for the radically anonymous ja Tango for the emotionally famous Tuovinen ja Heslop tutkivat tunneimpulsseja ja kuinka ne synnyttävät ryhmässä jännitteitä ja kuinka nämä jännitteet muuntautuvat väkivallaksi, peloksi tai nauruksi. Heidän viimeisimmät teoksensa ovat keskittyneet parisuhteen jännitteisiin tulevaisuuden utopistisessa maailmassa tai toisaalta menneen, elokuvien luomien illuusioiden värittäminä.

Viimeisin kiertue

Ryhmä toteutti kiertueen Argentiinaan syyskuussa 2013. Tuovinen ja Heslop esittivät kotimaisilla ja kansainvälisillä areenoilla paljon kiitosta saanutta teostaan Tango Noir VideoDanzaBa festivaalilla Buenos Airesissa. Ryhmä kutsuttiin myös esiintymään Córdoban suurella teatterifestivaalilla Internacional festival del teatro Mercosur. Córdobassa koreografit pitivät Silvina Szperlingin kanssa Improcamera työpajan yhteistyössä festivaalin ja Centro Cultural de Españan kanssa. Kiertue päättyi esitykseen Marcos Juarezissa, soijalla rikastuneen kaupungin 100-vuotis juhlissa.

Viimeisin kansainvälinen tapahtuma

Lokakuussa 2014 Tuovinen ja Heslop matkustivat Caliin Kolumbiaan, jossa he toteuttivat kaksiviikkoisen residenssin Javeriana yliopistossa. He pitivät siellä 5 päivän Improcamera työpajan Silvina Szperlingin kanssa. Tähän monitaiteelliseen työpajaan osallistui mediataiteen,-viestinnän,-taiteen-ja tanssinopiskelijoita. Työpajan teemana oli luova keho kaupunkiympäristössä. Työpajan kohokohtana oli päivän mittainen kuvausvierailu Caliin, jota värittivät vaarat, yllätykset ja tukahduttavan helteinen sää. Kuva-ja äänimateriaali koottiin lopuksi videoinstallaatioksi. Urbanbody on camera videoinstallaatio toteutettiin paikallisessa galleriassa ja se sai huikean ja monilukuisen yleisön. Osana installaatiota olivat myös opiskelijoiden live-esitykset. Video ja kuvia työpajasta ja installaatiosta on nähtävillä Improcamara fb sivulla. 2 viikkoa kestävän vierailun aikana koreografit esittivät myös Tango Noir teosta täysille katsomoille teatteri Alfonso Borreossa. Residenssi toteutettiin yhteistyössä Javeriana yliopiston, Alliance Frances de Calin ja As2wrists Dance Companyn kesken